Veteranbrannbiltreff 2024
Fredag 31. mai kl. 12.00 kan man se 29 veteranbrannbiler på Norsk Folkemuseum med brannslokkingskonkurranse og tråbrannbilløp for barn.
Lørdag 1. juni kl. 10.00 stiller de samme brannbilene opp på Akershusstranda der Oslo brann- og redningsetat vil holde en demo av redningsavdelingen og redningsdykkere.
Det er stor stas at også Dampskipet DS Børøysund vil delta på
dette arrangementet.
Brannbamsen Bjørnis er veldig interessert i gamle brannbiler, han vil komme innom både på fredag og lørdag.
Reo E 22B Gold Comet
Modell: 1950 modell.
Pumpe og vanntank: Jean Bean pumpe og 1730 liter vann
Eier: Brannmuseet i Oslo
Div.: Bilen var i tjeneste i Oslo brannvesen fra 1950 til 1968.
Sjåfør og vognfører satt foran og to mannskaper sto på en plattform bak.
Bilen var den første av sitt slag som kunne produsere høytrykk, noe som resulterte i en mer effektiv brannslokking. Bilen var stasjonert på Hovedbrannstasjonen, men kjørte på alle brannmeldinger i Oslo.
Willys Jeep 6-226
Modell: 1957 modell.
Påbygger: Sørholtes karosserifabrikk
Pumpe og vanntank: Champion JFS 300 pumpe og 550 liter vann
Eier: Modum brannvesen Div.:Bilen ble tatt ut av ordinær drift i 1985
Delahaye
Modell: 1923 modell.
Påbygger: E. Reufflet, Frankrike
Pumpe og vanntank:
Eier: Bergen brannhistoriske stiftelse
Div.: Tilhørte først Granvin kommune før den ble kjøpt av Ulvik branntrygdelag
Ford GPW 1/4 tonn
Modell: 1943 modell.
Påbygger: O.C. Axelsen Fabrikker A/S
Pumpe og vanntank: Barton UA50 og 850 liter vann
Eier: Stavanger Brannbilklubb
Div.: I tjeneste ved Gilja brannstasjon Gjesdal kommune. Kjøpt av forsvaret i 1974 og stasjonert ved Gilja. Flyttet til Ålgård brannstasjon ca. 1989.
Dodge D-400
Modell: 1965 modell.
Påbygger: Rogaland Karosseri – Stavanger/Sandnes BV
Pumpe og vanntank: American Firepump og 1600 liter vann
Eier: Rune Fotland
Div.: Var stasjonert ved Sandnes brannstasjon fra 1966 til 1980, da den ble flyttet til Riska brannstasjon. Ble i 1988 bygget om til redningsbil og stasjonert på Sandnes brannstasjon frem til 1997. Ble da solgt til private i Bergen. Rune Fotland har eid bilen fra 2007.
Fargo FC 3
Modell: 1956 modell.
Påbygger: Sørholtes Verksted og Karosserifabrikk, Stange stasjon (Hedmark), og komplett bil levert av Løwener & Mohn, Oslo
Pumpe og vanntank: Champion og 800 liter vann
Vekt: 4430 – 7500 kg. Registrert for 3 personer
Motor: 259 cu.in/4234 ccm 128 Hk
Eier: Vestfold Brannhistoriske Forening
Div.: Beredskap i Horten (HBV) fra 1956 Dette var den første bilen som ble kjøpt inn ny til Horten Brannvesen
AMC-J20
Modell: 1979 modell.
Påbygger: Mannskapsbil O.C.Axelson – Byggnummer 2151
Pumpe og vanntank: Champion og 800 liter vann
Eier: Privat – Stavanger brannbilklubb
Div.: American Motors Jeep – J20 – 1979 modell. Registrert første gang i Norge 2.6.1989. Motor AMC 360-V8-175 hk. Mannskapsbil /bærbarpumpe – registrert for 6 personer. I privat eie hos Eivind Pedersen. Stranda brannvesen til 9.12.2020
Dodge Mannskapsbil
Modell: 1980 – V8
Pumpe: Ziegler frontpumpe
Påbygger:
Eier: Bergen brannhistoriske stiftelse
Div.: Bilen har tidligere vært aktiv i Os brannvesen
Ford F 5
Modell: 1951
Påbygger: O.C: Axelsen Flekkefjord
Pumpe: Barton
Eier: Gunnar Dahlø Div.: Skiptvedt kommune
Magirus Deutz Jupiter
Modell: 1963
Påbygger: Hofstad AS
Stige: Magirus stige 37 meter.
Eier: Brannmuseet i Oslo Div.: Bilen var stasjonert på Hovedbrannstasjonen i Oslo fram til 1982. Norges høyeste stigebil.
Mercedes Benz 711D/42
Modell: 1986
Eier: Brannmuseet i Oslo
Div.: Restverdiredningsbil som har vært stasjonert i Tønsberg, Sandefjord og Alta
International Metz stige
Modell: 1937
Påbygger: Levin Hansens karosserifabrikk, Larvik
Vekt: 5455 – 5905 kg. Registrert for 6 personer
Motor: 6-syl. 213 cu.in/3495 ccm – 81 HK
Eier: Vestfold Brannhistoriske Forening Div.: Beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1938 til 1963. I reserve til 1977.
Mercedes Benz 113
Modell: 1973
Påbygger: Rosenbauer
Pumpe: R 65000 og 2200 liter vann
Eier: Stavanger Brannbilklubb
Div.: Gjorde tjeneste i Time kommune
Mercedes Benz LS 1
Modell: 1927
Påbygger: T. Knudsen vognfabrikk, Kristiansand
Eier: Gjensidige forsikring
Div.: Gjorde tjeneste i Kristiansand brannvesen fram til 1947
Peter Pirsch
Modell: 1938
Påbygger: Peter Pirch & Sons Co
Eier: Stavanger Brannbilklubb
Div.: I tjeneste i Stavanger brannvesen 1928 – 1960.
Scania L81 mannskapsbil
Modell: 1976
Eier: Stavanger Brannbilklubb Div.: I tjeneste ved Gilja brannstasjon Gjesdal kommune. Kjøpt av forsvaret i 1974 og stasjonert ved Gilja. Flyttet til Ålgård brannstasjon ca. 1989.
Påbygger: O.C. Axelsen Fabrikker A/S
Mercedes Benz Unimog 125
Modell: 1972
Påbygger: Rosenbauer
Pumpe: R 120 med 1250 liter vann
Eier: Brannmuseet i Oslo
Div.: I tjeneste i Oslo brannvesen
AA Ford
Modell: 1931
Påbygger: Hauglands snekkerverksted
Eier: Flekkefjord Brannbilklubb
Div.: I tjeneste fra 1935 til 1967 i Flekkefjord Bilen var opprinnelig en lastebil, men ble ombygget til brannbil etter et tilskudd fra Norsk brannkasse på kroner 8.000. Bilen var i tjeneste som førstebil fra 1935 til 1956. Da kjøpte kommunen en ny Ford F500 Den ble da bil nummer 2. I 1967 ble bil 3 kjøpt inn og AA Forden ble da solgt til far av dagens eier, Knut Bruhjell. Det kan påstås at grunnen til at Flekkefjord har den gamle trehus-bebyggelsen som finnes i dag etter utallige branner og bombing under andre verdenskrig, er at bilen med sin skumsprøyte har spilt en avgjørende rolle så lenge den var i drift.
Willys Jeep
Modell: 1962
Påbygger: Grorud karosseri
Pumpe: Barton UA 50 pumpe og 600 liter vann.
Eier: Brannmuseet i Oslo Div.: Gjorde tjeneste i Forsvaret i Stavern leir
Dodge D-500
Modell: 1964
Påbygger: Wibe stigeverk. Påbygget er bygget hos Grorud karosseri i Oslo, og komplett bil levert av Løwener & Mohn AS
Pumpe: Champion pumpe og 800 liter vann.
Vekt: 6450 – 7500 kg. Registrert for 5 personer
Motor: V-8. 318 cu.in/5200 ccm. 204 HK
Eier: Vestfold Brannhistoriske Forening
Div.: Beredskap i Horten brannvesen (HBV) fra 1964 til 1993
Chevrolet G-30 Dykkerbil
Modell: 1994
Eier: Brannmuseet i Oslo
Div.: Røykdykkerbil på Oslo Hovedbrannstasjon
Dodge D-400
Modell: 1959
Påbygger: Levin Hansens karosserifabrikk, Larvik
Pumpe: Barton UA 60 og 1000 liter vann
Vekt: 6340 – 6790 kg. Registrert for 6 personer
Motor: V-8. 318 cu.in/5200 ccm. 204 HK
Eier: Vestfold Brannhistoriske Forening
Div.: Beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1960 til 1986.
INDIANA JXB
Modell: 1932
Påbygger: Hallenstvedt & Jensen, Tønsberg.
Vekt: 3730 – 4300 kg. Registrert for 2 personer
Motor: V Hercules JXB 6-syl. 219 cu.in/3597 ccm – 70Hk. Hercules Motors Corporation
Eier: Vestfold Brannhistoriske Forening
Div.: Beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1933 til 1959. Deretter i Åsgårdstrand brannvesen (ÅBV) fra 1961 til 1974.
Magirus – Deutz 170 D11 FLÅ
Modell: 1977
Påbygger: Magirus – Deutz
Pumpe: M.D og 3000 liter vann
Eier: Hans Christian Jahr
Div.: Chassis gått i Søgne/Sogndalen. Førerhus og påbygg har gått som 192D11FL i Bodø. Senere kjøpt tilbake til Braco som lånebil.
International 1310
Modell: 1972
Påbygger: O.C. Axelsen Fabrikker A/S
Pumpe: Barton UA50 og 850 liter vann
Eier: Stavanger Brannbilklubb
Div.: I tjeneste Gjesdal kommune Oltedal 1972 – 2018
Chevrolet 6503
Modell: 1960
Påbygger: Magirus, Ulm, Tyskland
Eier: Stavanger Brannbilklubb
Div.: Stavanger brannvesen fra ny til ca. 1983 Magirus stige 25 + 2 meter
Dodge Power Wagon W300
Modell: 1964
Påbygger: Hans Sørholtes Vognfabrikk Stange i Hedmark
Pumpe: Barton UE 50 Frontpumpe – 2000 liter/minutt og 650 liter vann
Eier: Truls Halvorsen
Div.: Elverum brannvesen 1964-1990
Magirus Deutz Jupiter 150D 10
Modell: 1964
Påbygger: Hoftsad
Eier: Bergen brannhistoriske stiftelse
Div.: Origianlbygget Magirus Ulm. Bergen/Grimstad/Nes (Buskerud) brannvesen. 25 meter stige.
Volvo LV 142
Modell: 1950
Påbygger: Sørholtes karosserifabrikk
Pumpe: Albin og 600 liter vanntank
Eier: Nedre Romerike brann- og redningsvesen
Div.: I Lørenskog brannvesen fram til 1972